Суштина поетике
 КЊИЖЕВНИ ЧАСОПИС
________________________________________________________________________________________________________________________12_



Сећање на Андрића

Иво Андрић je рођен 9. октобра 1892. године





   Припремила: Јелена Глишић






О Андрићу

 

Иво Андрић je рођен 9. октобра 1892. године у Долцу поред Травника у тадашњој Аустро-Угарској. Матичне књиге кажу да му је отац био Антун Андрић, школски послужитељ, а мати Катарина Андрић (рођена Пејић) и да је крштен по римокатоличком обреду (Андрић се, ипак, највећи дио свог живота изјашњавао као Србин). Дјетињство је провео у Вишеграду гдје је завршио основну школу. Андрић 1903. године уписује сарајевску Велику гимназију, најстарију босанско-херцеговачку средњу школу, а словенску књижевност и историју студира на филозофским факултетима у Загребу, Бечу, Кракову и Грацу. Докторску дисертацију „Развој духовног живота у Босни под утицајем турске владавине“ (Die Entwicklung des geistigen Lebens in Bosnien unter der Einwirkung der türkischen Herrschaft) Андрић је одбранио на Универзитету у Грацу 1924. године.

Иво Андрић је био српски књижевник и дипломата. Добитник је Нобелове награде за књижевност као држављанин СФР Југославије, 1961. године, за роман На Дрини ћуприја (1945), као и за цјелокупни дотадашњи рад на „историји једног народа“. Послије распада Југославије, Андрић се у Србији води искључиво као српски књижевник. Био је члан Српске академије наука и умјетности.

Умро је 13. марта 1975. године у Београду.

 

Дјела:


Ex ponto, стихови у прози, 1918.

Немири, стихови у прози, 1920.

Пут Алије Ђерзелеза, 1920.

Мост на Жепи, 1925.

Аникина времена, 1931.

Португал, зелена земља, путописи 1931.

Шпанска стварност и први кораци у њој, путописи 1934.

Разговор са Гојом, есеј 1936.

На Дрини ћуприја, роман 1945.

Деца, збирка приповедака.

Госпођица, роман 1945.

Травничка хроника, роман 1945.

На Невском проспекту, 1946.

На камену, у Почитељу,

Прича о везировом слону, 1948.

Проклета авлија, новела 1954.

Игра, 1956.

О причи и причању, беседа поводом доделе Нобелове награде, 1961.

Јелена, жена које нема, роман 1963.

Шта сањам и шта ми се догађа, лирске песме које су објављене постхумно.

Омер-паша Латас, објављена постхумно 1977.

На сунчаној страни, недовршен роман, објављен постхумно.





Одломци из романа Госпођица

 

(I поглавље)

 

У тој невеселој соби проводи Госпођица већи део свога времена, јер је то једина просторија која се греје. Ту спава, ту проводи дан, ту ради, ту и кува на малој пећи свој оскудни ручак који је у исто време и вечера. А Госпођица не троши много времена на такве послове као што су спремање куће и кување. Већ због тога што она не воли трошење уопште, па ни тај глагол-трошити-ни у каквој вези и ни у ком облику. Друга је ствар са послом који сада ради, са крпљењем. То је пријатан и користан посао; у њему се истина, губи време и замарају очи, али штеди све остало; а времена и очију има човек напретек, у сваком случају више него свега осталог. „Крпеж и трпеж кућу држе“, каже она себи ту народну пословицу, седајући поред прозора и узимајући своје старе, већ толико пута крпљене чарапе, а затим је несвесно и нечујно понавља и окреће у себи, по безброј пута-крпеж, трпеж! - као што младе девојке при раду, безгласно и нагонски, понављају речи љубавне песме која је, сама по себи безначајна, никла богзна где и богзна кад, али у којој оне, зачудо, налазе живу слику и тачан израз својих најдубљих жеља.

   „Крпеж!“ То је сласт. То је, истина, вечита борба и заморно надмудривање са моћним, невидљивим непријатељем. У тој борби има сувопарних, тешких, привидно безизлазних тренутака, има и пораза и клонућа, али има, и много више, светлих тренутака преданог, светачког служења и победничког заноса. Истањи се и поцепа једно место на танким папучама или неком комаду рубља, тако да цела ствар није више ни за што, ни за ношење ни за бацање. Али ту, где друге жене попуштају и предају се тој свемоћној сили која све троши и тањи на вама и која прати сваки људски живот и сваки покрет, као проклетство које је са грехом првог човека пало на људско постојање, ту за Госпођицу тек почиње права борба и тек се отварају мучни и далеки, али сјајни изгледи великих победа. Свима својим тихим и невидљивим, али великим и упорним девичанским снагама она се баца на тај предмет и не пушта га из руку ни испред очију док не буде изушиван и искрпљен за нову, дугу употребу. „Свака би друга, на мом месту, ово бацила, али ја не бацам ништа. У мене нема штете ни растура.“ Тако говори Госпођица сама себи и занесено, са љубављу, гледа ту папучу што је спасена и отета оној душманској сили која све на нама и око нас нагриза, буши, кида и раствара. Истина, та папуча није више лепа на очи, а и иначе, сузила се и искривила и жуљи и гребе и рањава кожу на нози, али шта је то према задовољству које даје та победа и та уштеда? Нека боли и нека рањава, то је сладак бол и срећна рана. И много више од тога  она је спремна да поднесе. А што се тиче лепоте, за њу је још мање брига мори. Лепота је скупа, лудо скупа а ништавна и варљива ствар. Нема горег расипника ни веће опсене. Никад је није много веолела и увек је зазирала од ње, а животно искуство само је још боље утврдило у том. Никад није право разумела зашто људи праве толику разлику између оног што је лепо и оног што није, и шта је то што их заноси и опија да због тога што називају лепотом губе здравље и троше новац, моћни, свети, велики новац који је изнад свега и са којим се никаква лепота не може ни приближно мерити. Али сада, како улази у године и како јој се све више и јасније откривају неслућене и непрегледне лепоте и сласти штедње, она почиње све јаче и одређеније да мрзи ту лепоту, као јерес, као злог, супарничког идола који заводи људе на жалосне странпутице и одвраћа их од јединог правог божанства, од штедње. „Крпеж“, то је тиха, праведна служба томе божанству. Крпити, значи борити се против пропадања, значи помагати вечности у њеном трајању. Зато је тај неугледни и ситни посао тако велик и свет и испуњава целу душу миром и задовољством. Због тога вреди и помучити се и штошта поднети и отрпети.

     „Трпеж!“ И то је сласт. Она то зна, јер је и много трпела у животу и много задовољства од тога осетила. И зашто да човек и не отрпи понешто кад зна да тиме избегава много горе зло и искупљује много веће добро? Човек не би био разумно биће кад не би могао да увиди колико је користан и сигуран посао који тако прави. Јер, шта су ситне муке и одрицања која подносимо у служби штедње према ономе што нам она даје и од чега нас спасава. Она одржава живот и трајност око нас, обогаћује нас стално и чини, тако рећи, вечним оно што имамо; она нас чува од трошка, губитака и нереда, од сиромашења, од беде која долази на крају а која је гора и црња од смрти, прави пакао, још на земљи и за живота. И кад човек помисли како све око нас стално и неприметно чили и нестаје, кида се, троши и измиче, а како је мало и слабо оно што можемо и умемо да предузмемо и учинимо у борби против тога, онда би пристао на сваку патњу и свако одрицање, само да се одупре томе злу, онда мора да се застиди због сваког тренутка одмора, као због дангубе, и због сваког залогаја, као због бацања и раскоша. Са фантастичном храброшћу мученика треба подносити све у тој борби без изгледа.

     Од тога заноса у мислима Госпођицу проће стварна језа. Задрхта и забоде иглу у чарапу па се, онако сва укрућена, тешко диже и оде да пригледа ватру у пећи. То и није ватра него оскудни пламичак који никад не успева да загреје собу, али који, тако се Госпођици чини, гута дрво и угаљ као Везув и Етна или као онај неки амерички вулкан чијег се имена више не сећа, али за који зна да још више прождире  и сажиже својим пламеном него ови наши познати вулкани. Пође да дода још мало угља, па се одмах трже, као да је хтела да уради неко велико и непоправљиво зло, стегну зубе и храбро се врати на своје место. Ту наставља да крпи чарапу. Задовољна је самом собом и овим светом у коме свуда и увек има места за штедњу. (Сећа се да је некад, негде у новинама прочитала да је у касарнама, за зимских месеци, прописана температура од петнаест степени Целзијуса.) Са тим мислима и не осећа много студен. Греје је она лопатица угља коју није потрошила. А у исто време, руке су јој модре, усне сиве, нос црвен. На махове прође јој целим телом дубока, унутарња дрхтавица од студени. Ипак, Госпођица не уступа, и не напушта своје место. Тако и добри, способни ратници не могу да избегну кратку дрхтавицу у тренуцима опасности, али је савлађују јунаштвом, и иду напред.

     Тако Госпођица и крпи и трпи, али не жали и не попушта. Премрзла и укрућена, она учвршћује просењено место на чарапи, провлачи конац пажљиво између жица које су попустиле и размакле се, једну жицу захвати иглом, другу пропусти, тако све редом, напред па натраг, док не појача и не учврсти то начето место.

И кад га тада погледа, испуни је од главе до пете, као нека топлота, свест да је још једна тачка из њеног кућанства забележена на позитивну страну у сложеном књиговодству губитка и добитка. И више од тога: да је у великој и вечној борби против квара, штете и трошка однесена још једна победа, да је на великој, васионој галији, која је стално угрожена, запуштена још једна подмукла пукотина. И често, у срећним тренуцима, та свест порасте до победничког заноса.

А затим долази на ред друга рупа, на истој или на другој чарапи. И свака у почетку изгледа безнадна и непоправљива. А над сваком се, на крају, ипак, осмехне победа. Тако пролазе сати у том наоко једноличном и сувопарном послу. Јер, он само изгледа једноличан. У ствари, док хвата и испушта жице, провлачећи конац, Госпођица пушта маха и својој уобразиљи и својим успоменама, и мисли и машта на свој начин и сећа се, упоредо или наизменице. Све тако од жице до жице и вечерас пролази пред њом цео њен живот...


(VIII поглавље)

 

… Будућности нема, прошлост је затрпана. Понекад се сети дајџа Владе, оца и детињства. То повуче даље нит на клупку сећања и тада ускрсну и оживе, овако као вечерас, и друга лица и догађаји на које већ годинама није помислила. Али све то само за неколико минута, колико траје ово сумрачно време између дана и ноћи, које се ни на што паметније не може употребити, јер се више не виде ни игла ни конац, а још је штета палити светлост. Вечерас се тих неколико минута продужило, јер је пред њом пролетео цео њен живот са некадашњим доживљајима, људима и пословима. Али све то не значи више ништа и, у ствари, не постоји за њу, као да никад није ни било. Да, све је то…

 

Госпођица се пренула и стресла. Неко у суседству је оштро и бучно спуштао дрвене ролетне на прозорима и тргао је из вечерњих сећања. Испустила је чарапу, протрљала озебле руке и нагло устала од прозора. Био је потпун мрак у соби. Мора да је доцкан. Сва крута од студени, тешко се решавала да ли да прво упали светлост па да онда подстакне ватру или обрнуто. Тако је, неодлучна, стајала још једно време у мраку, насред собе. А онда се реши, са срећним осмејком, да одложи оба та немила посла бар за тренутак, и да погледа још једном да ли су све врата заиста закључана.

Корачала је мало несигурно, још увек занесена многим сећањима која су вечерас на њу навалила као никад. У потпуној тами, у слаткој тами која је исто што и штедња, дакле исто што и новац, изишла је у предсобље, пипајући навиклим покретима знане предмете. Али пре него што је дошла до кућних врата наиђе у тами, испруженом руком на неког. Оте јој се кратак и промукао врисак, такав да се и сама уплаши од њега. Сва претрну, и нађе само толико снаге да устукне мало натраг. Дотакнувши се неочекивано влажног, грубог сукна, она је, сва још збуњена и расејана од многих сећања, била уверена да пред њом стоји неко ко је сад ушао с поља. Хтела је још да виче, да дозива, али гласа није било. Срце јој порасте и испуни је целу. Осети затим како се одједном сва испразни и расу у хладне трнце. Од свега остаде само страшна помисао да није сама, да ту у мраку стоји онај што, незнан и невидљив, целог живота вреба овакве као што је она, онај што пре или после долази по новац. Хиљаду пута је овако претрнула у мраку од помисли на њега и хиљаду пута се њен страх показао као неоснован. Овог пута је, чини јој се, заиста дошао и ту стоји, насред предсобља, у влажном капуту, спреман сваког трена да отпочне свој разбојнички посао. Али управо овога пута она не зна шта треба да ради, како да се брани и заштити. У једној мисли, краћој од муње, настоји да се сети шта би требало да учини, али не успева. А сећа се добро да је вазда страховала од крађе и разбојника, безброј пута се трзала у ноћи од сумњивог звука или чудне сенке и после дуго размишљала шта би радила да јој се неко, и поред свих њених мера, увуче у кућу и нападне је. Откако зна за себе, све је чинила да свој новац остави  на сигурно место, да га сакрије и обезбеди, да заметне траг. Целог живота није ништа друго ни мислила ни радила, тако да јој се живот најпосле састојао само из тих мера предострожности. Сећа се. Али ово што се дешава у овом тренутку тако је неочекивано, страшно и ново као  да никад није страховала ни предвиђала, никад ништа учинила да се осигура и заштити. Чини јој се да је век провела у неопростивој и неразумљивој лакомислености и небризи, не предвидевши и не предузимајући ништа, и да сада губи, ево, и новац и живот, лудо, жалосно, непотребно, само због своје рођене малоумности и нехата. Сад би, изгледа јој, знала и како се и штеди и чува и крије и брани, али сад је доцкан. Пред њом стоји подмукли разбојник, у тами, с ове стране браве. Све је свршено. Очекивала је још само његов непознати глас: „Паре дај!“ и покрет његових убилачких руку из мокрих рукава. Али ништа није чула ни стигла да осети. Неодољиво, све јаче, њу је гушило њено рођено срце. Уши су заглухнуле, исколачене очи обневиделе, раширена уста занемела. Колена је издадоше.

Падајући напред размахну још једном испруженим рукама као да ће запливати и обори „клајдершток“ на ком је био обешен њен сопствени капут од грубог сукна и још пун влаге.

Лежећи на земљи, кидала је последњим грчевитим  покретима вунену блузу на грудима, у очајном напору да начини места своме засталом даху. Ах, само мало ваздуха, само један дах, и све би можда било спасено, живот, имање, новац. Злата би дала за један дах. Али даха нема. Колена се грче и теме хоће да прсне. Крв је стала и лежи у њој као олово. Никад више даха. Покрети су бивали све слабији, док се потпуно не смирише. Само је промукли ропац још неколико тренутака одавао последње знаке самртне борбе. Па и то умукну. Тело се опусти и смири и остаде испружено у мраку и тишини.





О роману Госпођица

 

Иако је објављен исте године (1945) кад и на Дрини ћуприја и Травничка хроника, роман Госпођица нема карактеристике романа-хронике састављеног из низа одвојених прозних структура, без јасно дефинисаног главног јунака, већ је конципиран као романескна структура у којој средишњу улогу има једн лик. Ријеч је о привидно неутралном приповједачком гласу у трећем лицу, који се, током већег дијела романа држи тачке гледишта врло блиске визури главног лика – Рајке Радаковић. Само у тренуцима када читаоца треба упутити у појединости везане за судбине других ликова који се јављају у роману, овај приповједачев глас се удаљава од  „средишта свијести“ централне јунакиње.

Живот Рајке Радаковић је протекао у знаку једне страсти – љубави према новцу. Али, Рајка  није грађена као тип тврдице, између осталог и зато што Андрић као писац није био склон стварању типова. Он, у ствари, увијек наглашава посебност сваке људске судбине, а за Рајку ће посебно подвући да је мимо других људи, „крушка дивљакуша“ како каже њена тетка.

Рајка није увијек била таква, тврдичлук није резултат њене природне предодређености, него производ околности и животних прилика. До своје петнаесте године, она је била попут свих својих вршњакиња. Тада се догодила трагедија у њеној породици: отац јој је банкротирао и убрзо потом умро, оставивши својој кћери страшан самртнички аманет да подреди свој живот штедњи и да немилосрдно брани своје интересе. Од тог часа, Рајка почиње полако да се мијења, постаје крута, груба, неосјетљива и према себи и према другима. Са очевим сломом, срушио се читав Рајкин свијет и све ће у њеном будућем животу бити фиксирано у том трагичном тренутку. Само се понекад у Рајки, чија је егзистенција потпуно огољена и сведена, јави емоција, али је она, у складу са завјетом датим оцу, гуши и одбацује. Једино ће Рајкин ујак, дајџа Владо, успјети да продре кроз њен оклоп. Он је опсједа као оличење потпуно другачијег принципа и односа према свијету него што је њен. Рајкин однос према јунаку је двострук: она га воли и боји га се, јер јој он читавим својим животом показује да се може живјети и другачије. Он представља њено трајно „најњежније и најстрашније осјећање“. Дајџа Владо, међутим, умире млад и као да тиме учвршћује Рајкино стајалиште. Из тог разлога се Госпођица везује за Ратка Радаковића, али у тренутку када схвати да је Ратко далеко од њене представе, кад одболује ту највећу обману свог живота, она ће коначно сва своја осјећања свести само на једно: на љубав према новцу и стицању. Писац заузима становиште да живот представља непрекидно трошење свега око нас и у нама. Супротстављајући се тој неумитној сили која „нагриза, буши, кида и раствара“ све што постоји, Госпођица се, у ствари, супротставља самом животу.