РАДЕ ДРАИНАЦ
БУНТОВНИК БЕЗ РАЗЛОГА
Написао: Владимир Златић |
БУНТОВНИК БЕЗ РАЗЛОГА Радојко Јовановић – Раде Драинац (Трбуње, Блаце, 1899 - Београд, 1943) представља несумњиво једну од најаутентичнијих фигура у српској поезији двадесетог века. Песник социјалног бунта, али и песник љубави, чулне и необуздане, вечити путник на друмовима и пругама стварног света и снова, „песник – боем“ и „песник – бандит“, како је сам себе називао, Раде Драинац је био у свему песник свог времена. У сталном непријатељству са нормама тадашњег друштва, у сталном раскораку између могућности и жеља, иако често резигниран и меланхоличан, Драинац није бирао бег од друштвеног живота у самоћу и медитацију. Напротив, користио је писану реч, као једино оружје којим је располагао, да се обрачунава са свим неправдама света и недаћама живота. И то не само као песник, већ и као новинар, публициста, есејиста, критичар. Неретко претерујући у својим оштрим јавним полемикама, изазивао је непријатељство и осуду не само код књижевних критичара, већ и код других песника. Самоникао песник, како га је и доживљавала и називала књижевна критика између два рата, без песничког узора, Драинац је и сам истицао да је поетска суштина важнија од форме, и да снага песничког израза сама кида окове наметнутих образаца. Родивши се и одрастајући у неповољним материјалним условима, још као дечак бачен у море тешких искушења у Великом рату, није имао срећу да стекне шире образовање, што би му сигурно омогућило да оплемени свој таленат и свој песнички израз доведе до савршенства. Упркос томе, Драинчева звезда већ готово читав век не тамни на нашем песничком небу. Порицан, одбациван, па васкрсаван, Драинац – песник је, чини се, никад живљи и актуелнији. Велики број критичких текстова и есеја на тему његовог песничког стваралаштва управо потврђују оно што је и он сам читавог свог живота доказивао – да облик ствари, иако њен неодвојив део, не одређује њену природу и суштину. Колико год несавршена, некад превише бучна и раскалашна, некад недоречена, Драинчева песничка ватра је довољно снажна да не измиче оку ниједног правог поклоника модерне српске поезије.Овоме треба додати и то да је Драинац можда наш први прави урбани песник. Његови стихови снажно миришу на улице и тргове, фабричке кругове, железничке пероне, пристаништа, градске кафане и хотелске собе. Кроз дим цигарете, испод накривљеног шешира, израњају бомеска јутра на периферији града. У овом младом сањару „бескрајне глади и руку вечно празних“ наша модерна поезија пронашла је свог првог анти-хероја, свог првог „бунтовника без разлога“. |
|
|