Проблем образовања и васпитања у Франкенштајну изражен је кроз два
главна јунака, односно кроз опис њиховог детињства. За Мери Шели,
васпитање и образовање не представљају само систем поука и образложења које
треба пренети на “tabula rasa” дечјег ума, већ сваки живи пример делања који
подстиче развој ума и душе.
Прва од две главне личности је др Виктор Франкенштајн. У
летимичном погледу на његово рано детињство, Мери Шели истиче једну врло битну
појединост. Прометејско начело постоји у Франке-нштајну од најраније фазе
живота. Прво осећање којег се он сећа је тежња да спозна скривене законе
природе.
Шели овим истиче Франкенштајнову предодређеност за одређену
врсту рада и великих дела, међутим, прецизније усмерење Викторовој судбини даће
васпитање и рано образовање.
Откривање Корнелијуса Агрипе, Парацелзуса и Албертуса Магнуса,
је за дечји ум, са тако изоштреним склоностима, сигурно представљао
монументално откриће. Већина људи, који су читали у раној младости, ће се
сложити да одређена дела распирују дечју машту ван граница уобичајеног, и то у
данашње доба напредне науке.
У доба када Мери Шели пише Франкенштајна,
многа велика питања су се још увек
наметала пред човечанством. То је ауторки дало простора да постави правилно
васпитање душе као смерницу за прави пут кроз мрачну шуму непознатог или још неоткривеног.
Франкенштајнове природне склоности и способности се преплићу
са тежњама времена. Делује да је Виктор Франкенштајн судбински предодређен за
велико откриће, међутим, његовој души и уобразиљи фали смерница. Његов отац се
олако понео у наизглед безазленој ситуацији, када је незаинтересовано одбацио
Агрипу.“ Да се уместо ове примедбе, мој отац потрудио да ми објасни како су
Агрипини принципи потпуно пропали и да је уведен модеран научни систем, који
има много већу вредност него стари - ја бих сигурно одбацио Агрипу, и задовољио
своју распаљену машту вративши се пређашњим студијама с још већим жаром.
Могућно је чак да ток мојих мисли никад не би добио кобни подстрек који ме је
довео до пропасти.”
“Луде фантазије ових писаца“ су брзо освојиле ум
младог Виктора Франкенштајна. Другу кобну смерницу, која га је гурнула још брже
ка хибрису, добио је на студијама.
Студије су прва тачка Франкенштајновог суочавања са самим
собом. Ту добија прву прилику да се окрене и реално сагледа квалитет свог
пређашњег образовања и све што је постигао, или жели да постигне. Под новим
утицајима, Франкенштјнова нестална личност не добија, или бар не чује потребне
савете, већ напротив, добија подстрек који продубљује његову фантазију.
Речи професора Валдмана остављају најснажнији и најштетнији
отисак на Франкенштајновој души: ”Напори генијалних људи, ма колико погрешно
били управљени, ретко кад нису успели да пруже трајну корист човечанству”.
Франкенштајн је од професора Валдмана чуо оно што је желео да
чује, и вероватно је и сам мислио слично, ако не и исто, међутим, професоров
ауторитет је целој мисли дао тежину, што потврђује и Франкенштајнов став према
професору: “Изражавао сам се умереним речима, са скромношћу и поштовањем које
сам због своје младости дуговао учитељу, не одајући одушевљење које ме је
подстицало на намеравани подвиг.”
Видимо колико је мало Франкенштајну било потребно да закорачи
путем модерног Прометеја. “Ја ћу прокрчити нов пут, испитати непознате силе и
открити свету најдубље тајне стварања.” Када је изговарао те речи није ни
помишљао “како је опасно стицање знања, и како је много срећнији човек који
верује да је његово поље рада цео свет него онај који тежи да постане већи него
што то допушта његова природа“.
Хибрис који је починио, брзо доводи несталног Франкенштајна на
ивицу лудила. У вртлогу проблема које је створио удахнувши живот несрећном
створењу, Франкенштајн прибегава свом најчешћем средству одбране - бежи. Као
што ће бежати од прихватања и васпитања створења, тако исто бежи и од сопствене
савести.
Франкенштајн се окреће источњачкој књижевности, упорно бежећи
од херојске грчке поезије, која би га подсетила на сопствени кукавичлук и
прекорачење. За источне писце каже: “Када читате њихова дела, изгледа вам да се
живот налази на топлом сунцу и у ружином врту”.
Када се нађе очи у очи са створењем којем је подарио живот,
Франкенштајн више не може да бежи. Он поставља себи питање: “Зашто се човек
хвали осећањима која га уздижу изнад животиње”? То је други моменат
преиспитивања. Сада Франкенштајн може да сагледа како је своје знање
искористио. Суочавање са створењем је савршен тренутак и за испитивање речи професора Валдмана. За Мери Шели, свако
прекорачење, чак и у науци, је штетно.
Франкенштајнов одговор је поражавајући готово као и само
питање: ”То га чини само још несавршенијим бићем. Кад би се наши импулси сводили
само на глад, жеђ и пожуду, били бисмо готово слободни”.
Овде Мери Шели, да би боље осликала Франкенштајнов осећај,
повлачи јаку интертекстуалну везу са песником Џоном Вилмотом, Ерлом од
Рочестера и његовом Сатиром против човечанства. Вилмот прокламује како би
радије био било шта, само да не биде та “узалудна животиња која је толико
поносна што је рационална”. Разум је тај који напушта светло природе, крећући
се опасним и мрачним стазама, често доводећи свог слугу, човека, до пропасти.
Кроз призму ове интертекстуалне везе можемо много боље да уочимо на шта Мери
Шели тачно мисли када описује боравак створења код Де Ласејових и његов
прелазак из инстинктивног у разумно створење.
Као и Франкенштајн, створење је свој развој почело са основним
емоцијама. У оквиру тих најосновнијих људских емоција и без иоле развијеног
појмовног мишљења, душа створења осећа да му је потребан пример и васпитач,
готово исто колико и друг, односно другарица. Поред ужаса, којима је био
изложен при сваком сусрету са људима, створење успева да одржи у себи позитивне
емоције, налазећи за њих касније потврду у породици Де Ласеј.
Посматрајући
ове несвесне васпитаче, створење полако стиче основна животна знања. У почетку,
док је још увек инстинктивно биће, усамљени створ није уопште био у могућности
да схвати зашто су Де Ласејеви несрећни. “Имали су дивну кућу и сваки лукуз.
Имали су ватру да се загреју кад им је било хладно, и укусну храну кад су били
гладни; били су обучени у лепо одело; а пре свега уживали су у међусобном
разговору и друштву, измењујући погледе пуне љубави и нежности.” Тек касније ће
створење схватити шта
значи појам сиромаштво и да оно може
бити разлог несреће.
|