Суштина поетике

КЊИЖЕВНИ ЧАСОПИС


<<назад                                                                                                                                                               _5_
http://www.addtoany.com/share#url=http%3A%2F%2Fwww.knjizevnicasopis.com/broj-29/



Ђурин кутак
Из Ђуриног архива


    Пише: Ђуро Маричић






ВИСОК ДОМЕТ ПОЕЗИЈЕ ЗА ДЈЕЦУ
СТАНКА РАКИТЕ


Станко Ракита: НИГДЈЕ КРАЈА СВИЈЕТУ
Глас, Бања Лука, 1976.


 У  савременом  југословенском  пјесништву  за  дјецу  има   пјесника чије  се  јављање  у часописима  мјери  деценијама, а  број  њихових књига не  прелази  бројку  један. Мучне  издавачке прилике  безизгледне  су  за недовољно  сналажљиве  ауторе. А сналажљивост  је  често  једини потребан квалитет  за  објавити  књигу. Према  Станку  Ракити  се  ни  критика није много  боље  понијела. Тако је његов  стваралачки  рад  још  недовољно  освијетљен  иако  је   домет  поезије  овог  пјесника висок  и  значајан.

Пјесничка  збирка  Нигдје  краја  свијету  прва  је  и  засад  једина  књига  Станка  Раките. Она одаје  суптилног  лиричара  који  се  успио отхрвати утицају   испразних  орјенталних  иреалности, прпошној заводљивости  и  лијепој благоглагољивости једне струје у савременој босанскохерцеговачкој поезији  намијењеној  најмлађима.

Оно  што  налазимо  код  Раките  то је  пупчана  веза  са  стварним, постојећим, реалним  животом  и у  том  свакидашњем  животу  откривање поетичног, његовање  љубави  према  дјетету  и  према  животу оваквом какав  он  јест, без  његовог  уљепшавања. Ту  лежи  битна  разлика између Ракитиног пјесништва и оног опојног босанскохерцеговачког које је готово  потпуно застранило, побјегло у снове, у нека Шехерезадина сребрнаста испредања лажних  самообмана, свело  све боје  на  једну једину, плаву, и  варирањем  њених  нијанси  осиромашило колорит  у  његовој  основи, животу  дало димензије  лажне  љепоте  и нестварности, а  дијете  покушава повести   путем  опасног  уљепшавања стварности, бијега  од  истине, путем лагане, прозрачне  и  обмањиве романтике.

Ракита  је  један  од  изузетака  међу  пјесницима  за  дјецу  у  БиХ  и  по приступу  стваралаштву, по стваралачком  чину,  по  тематском избору, по спектру и љепоти тема, по техници и начину њихове обраде,   по течном изразу, без  исфорсираности  и  наметљивости.

Ведрина, лакоћа  казивања, једноставност  и  чистоћа  мисли  и њиховог   изражавања, то  су  битне карактеристике  Ракитине  поезије. Његов  стих тече природно, чист и јасан као горски поток. По томе је његово значење у  нашој  сaвременој  поезији  за дјецу  незаобилазно.

Сан је малом Душку
Даровао пушку ...
... Сат пробуди Душка
Нестаде му пушка.
( ДУШКОВ САН)

Ракитино  казивање  је  смирено, дисциплино-вано, лагано, доброћудно и  добродушно. Он  је  пун разумијевања,  узвишене  доброте, љупкости, хуманог, очинског  односа  према  дјетету. Ширина  је присутна  у сваком његовом  стиху, у  његовој  мисли,  у  односу  према дјеци  с  којом  живи, међу којом ради и о којој пише. Он  као  да поручује, не  дјеци, њих  треба   разумјети, он  поручује  нама одраслима чији  су  послови везани за најмлађе: све  се  може  и  све  се треба уредити  на  лијеп  начин, пријатељски. То  је  онај прави  пут, то  би морао  бити  савремени  приступ  дјетету, другарски, топао, без осуђивања. А  Ракита  као  да  је  дјецу  у  свему  већ  унапријед разумио  и  све   им  већ, унапријед, њихове  неподопштине  опростио.                                

Три дјечака - малишана
разиграна, насмијана,
кроз село су прошетали
смијех сијали,
смијех сијали ...
(СИЈАЧИ СМИЈЕХА)


Понављање  ријечи  и  стихова  чест  је  случај  код  Раките,  али  с  тим  он  само појачава казивање. Структура пјесме му је неуобичајена, избјегава шаблоне, ломи  њене  класичне  оквире  и пренебрегава  их. Слобода форме  је оно  према  чему  се  односи с  много  уважавања. Тиме  он  не спутава ни   своју  ни  дјечју  машту, оставља  јој  широк  и дубок  простор,  границе произвољне и отворене. Ломљен стих код  њега је нормалан,  римовање изванредно, а музика неуобичајена, лијепа и нова.

Иако  му  теме  знају  бити  стандардне, често  присутне  и  код других пјесника, он  бира  свој  угао проматрања, обраду  врши  на оригиналан  начин па  његово  остварење  изгледа  ново,  досад непрочитано.

Свијет у који нас Ракита  уводи  није  урбана  средина. Примјетљиво је  да је занемарио  градско дијете  и  то  је  озбиљан  пропуст,  јер  данас  је  градске  дјеце  већ  више  него  сеоске, а  биће  је  све више, наше друштво  постаје урбано  друштво. Ракита  је  готово  искључиво  пјесник  села. Потпуно, и тематски  и временски  окренут  је  дјеци  чији  узраст  не  прелази  четврти разред  осмогодишње  школе. Његов  свијет  чине: пчеле, лептири, цвијеће, птице, дјевојчице  и  дјечаци, дједе  и  баке, војници, пушке, топови, снови, радост, свјетлост, балони, ланад, зечеви, срне, ђаци  прваци, вјетар, снијег, прољеће, прољетни мјесеци, коњи, зеленило, брегови, боје, пољане, алеје, паркови, лугови, цвијетњаци, плес, празници, сагови. Тај  разноврсни  свијет се  одликује  богатством  боја  и  њихових  нијанси, љепотом  и  добротом, букти од  полета  живота, пун је безазлености и пријатељске толине.


У пољу цвијеће расцвјетало
сваки жути цвијет – сунце је мало.
Сваки плави цвјетић – неба је дјелић.
Сваки цвијет црвени – звијезда је сјајна.
Сваки бијели цвијет – искра је дана.
(ЦВЈЕТОВИ)

Оволико  сунца, свјетла, боја, радости  и  живота  није  могуће понекад  пронаћи  у  читавој  књизи појединих  пјесника. У Ракитиној књизи  отвара  се  некакав  чудесни  извор, чује  се  шум  потока, вијуга стаза  кроз  шуму, залепрша  лептир, чује  се  зуј  пчеле, коло  се  игра  у његовој  гори. Живот  кипи, врије, неугасиво  полетан, готово  агресиван у  својим  манифестацијама. Природа  и  његово  село  оживе, разбукти  се све  животом, као  пустиња  након  кише. Ракита  проговори  са  сунцем које  је  донио  са села  у  град. Он  дише  пуним  плућима  кад  размишља на  сеоски  начин,  кад  у  њему  оживи  слика  и сјећање  на  село. А  кад говори  о  граду, о  небодеру  и  јаблану, зна  се  на  чијој  је  он  страни, тад  ће бљеснути  прекрасна, свјежа  метафора, болна  од  чежње  за селом:


Он је крај тебе
камени бријег,
ти си уз њега
зелени стијег!
(НЕБОДЕР И ЈАБЛАН)

У  поезији  Станка  Раките  деминутив  игра  значајну  улогу. Он  је средство  за  изражавање  љубави. Карактеристичан  је  и  прекинут  говор. Пјесник  као  да  узима  зрак. Иза  тога  слиједи  прелазак  на  нову слику, здраву, свјежу  и  опипљиву. Хватање  у  коштац  с  проблемом  израза, као  потез  киста, стих супротстављен  слици, јасан  као  код  јапанског хаику  пјесништва.

Касна јесен

лишће обара,
лепрша лишће
око шумара.
(ПОСЉЕДЊИ ЛЕПТИРИ)


Пјесник  је  јасан, кратког  стиха, чак  од  два  и  три  слога, готово афористичан. Понављањем  стиха појачава  нашу  пажњу. Заљубљен  у дијете, безгранично  њежан, он  му  је  пријатељ  и  друг  у  игри  или напросто  као проматрач  са  прозора, приљубљена  носа  уз  стакло, гледа га  и  тугује  што је  престарио за  заједничку  игру.

У  поезији, осим свјетла  и  боја, зрачног  колорита  свог  родног краја,  Ракита  уноси  и  ријечи  из својих  брда: тамбура, протапати, прогудити. Ту, у  тим  брдима  и  долинама, у  шумама,  уз  потоке, рађа се  и  станује његова пјесма и он се тамо стално враћа да је пронађе и покаже читаоцима.

Ту  негдје  је  и  његова  птица  шева, његова  бреза, златна  дозрела жита, ту је и сњешко којем је он удахнуо душу, учинио га емотивним. Ту изнад њива  њише  се  и  облак  добричина. Ту  живи  и дјед за  којег  је  свечан  дан кад  пшеница  пусти  први  клас, с  којим ће пјесник подијелити  радост  кад приспију  плодови  рада:

У топлом јулу
дједа Јова
зидао кулу
од снопова.
(ДЈЕДОВА КУЛА)

Једноставан  обрат, неочекиваност  зидарског  материјала, на  лијеп, врло  озбиљан  начин, умјесто шале, игре  и  љенствовања, пјесник заговара  рад, рад  као  забаву. Слика  изражена  бојом  ковине, задовољство обављеним послом, све је то изражено у само четири строфе с елементарно  једноставним језиком и говором. То је пјесник Станко Ракита и његов  ефектни пјеснички метод стварања.

У  таквим  случајевима  Ракита  је  свој  и  такав  треба  да  остане. Нужно је да уклони и најмање трагове утицаја (ПРЕПЕЛИЦА; СУНЧАО СЕ ГОЛУБ), да  његује  необичну  и  неочекивану структуру стиха  и  строфа, да  и  даље  усваја  модерну  графику  због визуелних ефеката, да  устраје на повезивању  природе  и  човјека, због  којег  се и  за  којег  једино и  пише  поезија. Нови  елементи, као и  помак  стиха, имају  и  свога  чара и  смисла.

А сад ево киша лијева,

поточара пјесму пјева,

ударила у весеље:

меље

меље

меље

меље.


Помицањем  стихова  пјесник  је  и  визуелно  дочарао  мељаву, постигао  појачање  израза.


ЗАБОРАВ
 
Заборав нам ђаке краде,
пришуља се кад не раде.
 
Украо од мале Вере
велике и тешке мјере
па нам јутрос не зна она
шта је вагон, а шта тона.
 
Грабнуо од мале Маје
историјске догађаје,
од Јасмине
врх планине,
а од Нике
три фабрике.
 
Узео од малог Раде
језера и водопаде,
и од Секе
ушће ријеке,
и од Есме
пола пјесме.
 
Покушао и од Сање
да покраде тврдо знање,
од најбоље ученице
узео је тек ситнице.
 
У школи је битка права,
сви смо против Заборава!