Песничко дело Ђуре Јакшића изражава његов сопствени романтизам, али и животну стварност Србије и доба у коме је живео. Песниково ја, отаџбина и народ - то су најважније теме не само Јакшићеве лирике, већ и целокупне наше романтичарске поезије. У његовом песничком формирању значајну улогу имало је сликарско школовање и његово бављење сликарством. Пиктуралност, оштри контрасти светлости и таме, колористика остварена густином епитета и метафора су особине којима се Јакшићева поезија приближава његовим сликама и које га чине специфичном појавом у песништву тога доба. Онако као што су Јакшићева платна, без јасних линија и прецизних цртежа, распевана игра боја, тако су и његове песме сликовито таласање емоција. Те буре осећања које варирају од меланхолије до бунта најизразитије су у родољубивим песмама. Песник је у стању непрекидне зараћености са светом, између њега и других нема и не може бити правог људског додира. Из тога проистиче и титански, прометејски пркос који често карактерише и болно резигнирана емоција. Осећање отуђености, односно потреба за припадношћу, јача у песнику не само када је угрожен његов лирски субјект (као у песми Ја сам стена), него исто тако и када је доведен у питање његов идеал. Песма Отаџбина најбољи је пример за то. У песниковој визији домовини прете са свих страна, желе да је избришу из постојања. Песник је у себи носи као идеал, као неуништиви део вечности, она је камен који сведочи о вековечности далекој. Та стена је истовремено и симбол одбране, бедем од гомиле костију палих у вековној борби за слободу. Песникове родољубиве емоције имају титанске димензије. И преко њих он се поистовећује са природом и космосом. Србија, тврда као камен, прети сунцу: њене боре су мрачне пећине, она дере облаке; њени отпори су громови који ремете тишину неба. Сама силина слика отвара космички бескрај као простор ове песме. А на претње које угрожавају опстанак домовине Јакшић одговара појачаним осећајем привржености: Дрзнеш ли даље?... Чућеш громове како тишину земље слободне са грмљавином страшном кидају... Песник и на плану форме остварује пуну унутрашњу идентификацију са идеалом. Гневни унутрашњи импулс, који споља одјекује као гласна претња, појачан је сликама и епитетима: кршне кости, страшна борба, чете грабљиве, страшна ломљава... Тако је игром слика остварена песма која у исто време и најбољи образац Јакшићеве пиктуралне реторике. Потреба за припадношћу, љубављу и топлином, која се у његовим песмама испољава и као гнев расрђеног и отуђеног титана, уочава се у томе што већина његових песама почиње непосредним обраћањем било драгим лицима, било онима на које је гневан:
Ћутите ћут'те. С пером у руци Стеко сам себи у роду глас... (Ћутите, ћут'те)
Теби да певам, теби тиранко! А дух ми мори отров и гнев.... (Јевропи) Његов позив на самоуништење у песми Падајте браћо није само очајнички поклич на борбу и жртвени ритуал, него и жртвени ритуал, нешто слично библијском ритуалу приношења деце на жртву у славу Бога, за победу у борби за спас народа. Унутрашњи смисао Јакшићевих призива и обраћања је врло комплексан, они су емоционални мостови, нека врста поетског лука између лирског субјекта и људи, односно средине у којој живи. У њима има истовремено и гнева и сете и чежње за љубављу. Осим пиктуралности, Јакшићеве родољубиве песме носе у себи још једну уметност: музику. Он оркестрира своју поезију, чини је звучном и тонски изражајном. Музички елемент снажно појачава сликовити и семантички ефекат његових стихова:
Милионима народи пиште, Милион груди просипа крв — Милионима пале кућиште, Милион људи гмиже кô црв...
Инвентиван спој анафоре, ономатопејичних звучних ефеката са сликом у којој доминира ватра и крв чини симболичне пројекције Јакшићеве поезије још потпунијим. У песми Вече (Као златне токе крвљу покапане...) умирање природе праћено је истовременим слабљењем интонације која семантички подсећа на храбро умирање за домовину. Јакшић је песник згуснутих осећања и експлозивних страсти, у целој својој поезији изражава хумани и дубоко људски протест против тешке животне стварности, а све у име слободе, правде и достојанства човека. Његове родољубиве песме су гневне, страсне, узвитлане, пуне хиперболичних метафора. Он пева повишеним тоном, готово химнично, губећи се каткад у патриотској егзалтацији. Аутентичније него остали наши романтичари он изражава патриотску климу омладинског доба, те на тај начин постаје гласник револуционарне спремности Омладине и тумач њених мисли и осећања. | ▼▲ ОТАЏБИНА И овај камен земље Србије, Што, претећ сунцу, дере кроз облак, Суморног чела мрачним борама О вековечности прича далекој, Показујући немом мимиком Образа свога бразде дубоке. Векова тавних то су трагови — Те црне боре, мрачне пећине; А камен овај, кô пирамида Што се из праха диже у небо, Костију кршних то је гомила, Што су у борби против душмана Дедови твоји вољно слагали, Лепећи крвљу срца рођеног Мишица својих кости сломљене, — Да унуцима спреме бусију, Оклен ће некад смело, презирућ, Душмана чекат чете грабљиве. И само дотле, до тог камена, До тог бедема — Ногом ћеш ступит, можда, поганом. Дрзнеш ли даље?... Чућеш громове Како тишину земље слободне Са грмљавином страшном кидају; Разумећеш их срцем страшљивим Шта ти са смелим гласом говоре, Па ћеш о стења тврдом камену Бријане главе теме ћелаво У заносноме страху лупати... Ал’ један израз, једну мисао, Чућеш у борбе страшној ломљави: „Отаџбина је ово Србина!...“ ▼▲ ЈЕВРОПИ Теби да певам — теби, тиранко! А дух ми мори отров и гнев; Увреда твојих жаоци јетки Потпаљују ми племенит спев. Милионима народи пиште, Милион груди просипа крв — Милионима пале кућиште, Милион људи гмиже кô црв. И милиони долазе смерно Јевропи гордој на холи суд: „Не може више, раја не може Сносити јарам, мучити труд! Тиран нас гази, срамоти жене, Усева наших отима плод. Пресуди, силна, да л’ живет може У таквом игу несрећни род?... Изгинућемо!.. „Па изгините!“ Подсмеха твога горди је збор. „И гинућемо, гинути славно — Ил’ мачем пресећ Гордијев чвор! Изгинућемо — али слободни, Јер Србин неће да буде роб! Тамо далеко, на светом гробљу, Потражићемо живот ил’ гроб!“ 11. јануара 1867. ▼▲ ВЕЧЕ Као златне токе крвљу покапане, Доле пада сунце за гору, за гране. И све немо ћути, не миче се ништа, Та најбољи витез паде са бојишта! У срцу се живот застрашеном таји, Само ветар хуји… То су уздисаји… А славуји тихо уз песмицу жале Не би ли им хладне стене заплакале. Немо поток бежи – ко зна куда тежи? Можда гробу своме – мору 'лађаноме! Све у мртвом сану мрка поноћ нађе, Све је изумрло – сад месец изађе…! Смртно бледа лица горе небу лети… Погинули витез… ено се посвети…! |