Суштина поетике

КЊИЖЕВНИ ЧАСОПИС


<<назад                                                                                                                                                                  8 
https://www.facebook.com/sharer/sharer.php?u=href=$url&display=popup&ref=plugin




Доситеју у славу | Ђура Шефер Сремац
Двеста пет година од смрти




ДОСИТЕЈЕВА ТОРБИЦА

 

Крене ти тако, пријатељу мој, чувени наш писац, један од највећих просветитеља, после светог Саве, на путешествије по неписменим крајевима белосветским, од запада до истока Јевропе и назад. Погађаш, беше то чувени Димитрије Обрадовић, „у калуђерству наречен Доситије“.

Као да сад гледам како је пребацио торбицу преко рамена, а у њој спаковао домаћу ’рану: сир, пршут, понеку главицу лука (кромпир ће сâм, касније, пренети из Мале Азије и тако, посмртно, спасти европску сиротињу рају од тешке глади!). Умало заборавих храну духовну – књижице и рукописе. Тумарајући тако по беломе свету, у потрази за знањем, засео би на месец-два, па и пола године, код неког богатог трговца, добротвора, мецене (не донатора као данас, који аутора искористи дебело, за услугу) и децу му учио, наравно, за конак и храну. Домаћин бејаше силно задовољан што му тако великоумна глава, светски човек од науке, дечурлију поучава у та непросвећена времена. А новац би се свакако извукао. Знао је наш цењени Доситеј обликовати душу јуноша што беше „подобна меком воску“ и тако градити од њих велике људе.

А чему оваква просветитељска (просветарска!) бајка од пре више од два века, ако нема никакво наравоученије илити поука?! Та, и деца данашња знају да ће их учитељица одмах мајци пријавити (у тајке нема поверења) ако не знају „шта је то писац хтео да каже“ у тамо некаквој басни о лисици и гаврану или, не дај боже, о она два глупана јарца што се сретоше на брвну преко потока, па ниједан неће да попусти. Не треба бити премудри добри Доситије па утувити колико њему значајно беше то доброчинство људи по беломе свету. Требало је књиге печатити (штампати) за ту исту младеж како не би (с)кренула на странпутицу, а за тако компликован, дуготрајан (не као данас) штампарски посао требаше дебелих пара. Да му је списатељски посао успевао, доказ су „буквице“, да им наслове не набрајамо, које се сачуваше до данашњих дана, на „ползу“ (корист) и „просвештеније“ потомака кроз векове. Није залуд беседио: „Књиге, књиге, браћо моја, а не звона и прапорце.“

Нажалост, још није дорасла наша данашња торбетина за ђаке прваке Доситејевој торбици, што остаде као спомен и опомена људима од (не)културе, (не)писмености, (не)образовања и да не ређамо. Број писмених неписмењака се повећава (зар у свемирско доба?!), а смањује број редовних ученика. Несхватљиво je каква је то математика са више од једне непознате. Нигде логике, само несташица пара на сваком кораку. Ех, да нам је сад Доситејева торбица, па да се мало прихватимо његовог знања (не кркања и ждерања по промоцијама – какве неукусне речи!). Можда би нам дошло у главу како (пре)живети кад ти за књиге треба, за једног школарца у кући, више од пола просечне радничке платице, да не кажемо – цела пензијица. Ако је то данас сасвим нормално, онда на којој страни су они други, мислим наспрам родитеља и јадних школараца са кривим кичмама.

А о великом Вуку, оцу српске културе и реформатору језика и правописа – неком другом згодом, приликом или неприликом. Нека нам је азбука „вуковица“ ћирилица у помоћи.

▼▲

ОН ЈЕ ЉУБИО СВОЈ РОД   

Домишљаше се млади Димитрије
како да мудрост из речи излије.

„Срочићу роду у спомен писаније“,
досети се мудрац Доситије.

Бајке кȏ бајке, нису најјасније:
машта ил ̓  јава, шта ли је красније?

У легендама су митске истине
нису погодне за духа ведрине.

Од питалица ништа упитније,
од загонетања – загонетније.

А онда сјајна идеја сине – 
басне су бисер ума бистрине!

За тајне мудрости басне су светиње
језиком људи зборе животиње.

Лако се нарав човека открије
у кожи лукаве, премудре лије.

Има ли ишта драгоценије,
има ли светлије, оштроумније

од драгуља званог наравоученије
којим нас просвет(л)и премудри Доситије?

Лучом моћна ума обасја свој народ,
заветна му мисао: Ја љубим свој род!

▼▲


ЗМИЈА И ЧОВЕК 

Откако је бела света
човеку је права мора 
змијурина зла, проклета
и ту нема поговра.

Живела је мрска змија 
близу куће, испод прага
и често би та бештија
остављала слузна трага.

Домаћину не сметаше
ова чудна комшиница
и зато је не дираше,
ал ̓ ту беху и дечица.

Једно дете је не спази
случајно на реп јој стало...
‒ Ко то мене дрско гази – 
цикну змија – пази мало?!

Зубе стисну, дете врисну!
Тад дотрча отац љути,
но, змија у јаму клисну,
а оцу се памет смути.

Он секиром севну, тресну,
лупи змију кивну, бесну!
Призор баш не беше леп: 
крв потече – оде реп!

Шта се после тога збило
питаће се мудра глава.
Детенце се излечило – 
то спада у чуда права!

А отац се досетио,
са змијом би да се мири,
хрскав хлеб је посолио – 
грешница из јаме вири.

‒ Све је залуд, мој комшија!
Док год твој син ујед носи,
говорићеш: „Грозна змија!
Та другарство не подноси.“

О наравоученију
нека мудри људи суде:
Човек који крије змију
y свом срцу – мрзи људе.
▼▲

ДВА ЈАРЦА

Од давнина позната је
о два јарца красна басна,
поуке нам јасне даје – 
звонка је и громогласна.

На брвну се јарци срели,
а брвно је справа чудна,
силовити, јаки, смели,
памет беше им оскудна.

На другу би страну сваки,
роге-копља исукаше...
Рикањем прете опаки:
‒ Склањај ми се! – повикаше.

Над брзаком жустре реке
одзвањала битка љута,
тврдоглаве главе неке – 
ниједан да макне с пута.

Први јарац витороги
снагом крчи светску славу.
Но, и други тврдороги
непокорно диже главу.

Над амбисом чудна слика!
Рогове им мржња сплете,
јечи гором болна рика – 
неће да се опамете!

А онда се инат-битка
падом сврши с брвна крива...
Пркос није сабља бритка!
Зар два јарца још су жива?!