Мирко
Демић, писац,
члан Српског књижевног друштва и
директор Народне библиотеке Вук Караџић
у Крагујевцу, добитник је значајних књижевних признања, и то: Андрићева награда (2009), за књигу
приповедака Молски акорди, Дејан Медаковић (2011), за роман Трезвењаци
на пијаној лађи и Меша
Селимовић (2017) за роман Ћутања из
Горе.
До
сада је објавио прозна дела: Јабуке
Хисперида (1990), Сламка у носу
(1996), Ћилибар, мед и оскоруша
(2001, 2005, 2011), Апокрифи о фуртули
(2003), Слуге хировитог лучоноше
(2006), Молски акорди (2008, 2009), Трезвењаци на пијаној лађи (2010), По(в)ратнички реквијем (2012), Атака на Итаку (2015) и Ћутања из Горе (2016).
Поред наведених дела, Демић је објавио и књигу
есеја, (п)огледа и маргиналија Под
отровним плаштом (2010) и На ничијој
земљи (2016), као и књигу публицистичких текстова Слађење горчином (2008). Са Бојаном Јовановићем коаутор је књиге Читање пророчанства (2011). Такође,
приређивач је књига: Буна у Бановини у
Класнићу 1833. године (2003), Таласи
и есеји (2005) Ђорђа А. Петровића, Тмурни
дневи (2006) Милана Будисављевића и Грке
капи (2013) Милана Прибићевића.
Његови есеји, приповетке и делови романа превођени су на енглески,
немачки, пољски и украјински језик, а књига приповедака Молски акорди преведена је 2011. године на македонски језик.
Права књижевност намењена је одабранима
Шта мислите о тренутном стању у
књижевности?
Наша књижевност је толико разуђена
да је тешко сагледати све њене токове. Једва приметно се одвија смена књижевних
генерација, како у прозном изразу, тако и на поетској сцени. То доноси и нови
сензибилитет и однос према књижевности и схватање њеног места у друштву.
Књижевност је демократизована до
нераспознавања; (о)лако се штампају књиге и још лакше објављују књижевни
текстови. Поред класичних, штампаних новина и часописа, појављује се велим број
електронских сајтова и портала, док друштвене мреже постају легитимна места на
којима се презентују књижевни радови. Парадоскално је да и поред тога,
књижевност постаје све невидљивија и неважнија у животима наших савременика.
Кога од савремених писаца
сматрате неправедно запостављеним на књижевној сцени, а кога неправедно
популаризованим?
Та
појава је присутна од кад постоји књижевност. По правилу, увек су неправедно
запостављени писци који не повлађују тренутном укусу публике, а она је увек
просечна, поводљива агресивним маркетингом и ванкњижевним разлозима. Права
књижевост је увек намењена одабранима, људима којима је књига насушна потреба,
а не пука разбибрига и средство за забаву и опуштање.
Ко Вам је књижевни узор?
Имам
много узора. То су класици од којих сам учио и учим: Црњански, Андрић, Десница,
Крлежа, Киш, Пекић... Рабле, Флобер, Бруно Шулц, Гомбрович, Бирс, Хашек и многи
други... Без њиховог дела овај свет би био много сиромашнији, а мој живот –
поготово. С годинама, та листа је све дужа, а моја интересовања све
разгранатија. Што више узора, то боље.
Писали сте дела различитих форми,
која од њих Вам је најдража и зашто?
Морам да
признам да највише уживам док пишем есеје о делима драгих писаца, чије су ме књиге
дотакле на разне начине. Писању есеја претходе страсна читања, белешке на
маргинама, исписивање теза у нотесима и на папирићима. Из такве занесености
рађају се многе идеје, синтезе, слутње и откровења. Волим ту слободу креативног
читања дела других писаца, али и додатну одговорност која налаже поштовање
њиховог рада.